Direktlänk till inlägg 30 januari 2010

Att försöka förstå

Av aretsmama - 30 januari 2010 10:22

Jag försöker förstå varför dammsugaren är farlig. Jag försöker förstå varför man måste springa fram och tillbaka i hallen när favoritfilmen står på i annat rum. Jag försöker förstå varför det inte går att sitta stilla vid bordet och äta. Jag försöker förstå att det är svårt att få hjärnan och munnen överens om att forma ord. Jag föröker förstå varför toaletten framkallar ångest. Jag försöker förstå varför det är så skrämmande med en ny plats. Jag försöker förstå varför maten ska ätas med händerna lika mycket som med bestick. Jag försöker förstå varför man måste riva ut allting hela tiden.


Men att försöka förstå, beyder inte att jag faktiskt förstår. För jag kan inte förstå, trots att jag försöker.


Imagine if…
You had a bee buzzing around your head
And someone asked you to say the alphabet backwards


Imagine if…
You were in the middle of a really loud rock concert
And someone wanted you to name all your aunts and uncles


Imagine if…
You were wearing three pairs of gloves
And someone told you to eat a box of raisins one by one

That's what things are like for me, a lot of the time.

I'm autistic.


Your brain is like the inside of a computer, full of connections and
wires with messages to your body whizzing around telling you what to
do.


My brain looks the same as yours, except some connections work really
well, and some work really differently. And my brain wires can get
crossed really easily.


So, if I'm doing something a bit funny looking… try not to laugh at
me. It's just one of my brain connections clearing itself out.


And if I tell you something over and over… just ask me to stop
repeating. It's just one of my wires plugged into the wrong socket.


And, if I freak out at some sound that you think is really normal…
maybe help me get away from the sound. It's just because my ears have
their own unique volume control.


And, if you think I'm ignoring you… I'm not. I'm probably just
focussed on something else, like a tiny spider on the ceiling on the
other side of the room.


Autism is a different way of seeing the world.


And seeing things the way I see them is awesome, but it makes me
really tired sometimes.


So, I might not always understand what's going on.


And, I might need time by myself to thing things through.


Or, I might crash or jump or swing for a while to straighten myself out
Don't worry if I don't always do things the way you do.


Try to imagine what it's like inside my head, then you'll see…
I'm not being rude
I'm not being naughty
I'm not sick
I'm autistic
And I'm just being me."



*Författare okänd

 
 
Ingen bild

Åsa

30 januari 2010 12:40

Bea du är en underbar människa och mamma!

 
Bea

Bea

30 januari 2010 15:19

Tack min kära vän!!

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna

2 februari 2010 20:00

Jag tror att det är viktigare att ha förståelse än att förstå.

 
Ingen bild

ärtan

13 februari 2010 23:32

Oj, jag blir helt rörd! Som blivande lärare vill jag tacka dig för din text, den ska jag komma ihåg när jag i skolan talar om autism.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av aretsmama - 13 juni 2013 19:41


Livet som autistförälder del 20468, typ. Jävla förbannade byråkrati    Eller ”jävla förbannade brist på förståelse”   Att mötas av byråkrati och blanketter är surt. Men att mötas av argumentet "så har många det" när man vänder sig...

Av aretsmama - 8 februari 2013 16:38

Ikväll är det ett år sedan min "en gång svägerska, alltid svägerska", extralillasyster och djupt saknade vän med det bubblande skrattet somnade ifrån jorden och lämnade oss kvar, i förtvivlan. Jag är säker på att jag såg världen mörkna lite den kvä...

Av aretsmama - 9 februari 2012 19:35


      Med förtvivlan i bröstet skriver jag nu att en mamma och en pappa har mist sin älskade dotter. En alldeles för liten gosse med rött hår har inte längre någon mamma kvar. En man har förlorat sin älskade livskamrat efter ett nästan bara p...

Av aretsmama - 1 februari 2012 21:15


Idag har jag gjort något jag inte gjort på minst två år. Jag har varit sorgsen över att Edvin är autistisk. Jag fick mail med filmer och foton av pappa på när mina barn var små. Alltså riktigt små, max två-tre år. Så söta! Och så små. När jag tit...

Av aretsmama - 23 januari 2012 19:45


Min blogg snittar på fem läsare dagligen.     (Och all eloge och tacksamhet till dessa enträgna människor som besöker en blogg som inte bloggas på. Tack till er!)   Men nu.....! Det är helt fantastiskt! För första gången är det inte en egotri...

Ovido - Quiz & Flashcards