Direktlänk till inlägg 11 augusti 2010

Vem vill rösta på Folkpartiet?

Av aretsmama - 11 augusti 2010 19:09

Möttes idag igen av Jan Björklund när jag svängde ut ifrån parkeringen på väg till jobbet. Och återigen skrek han ut något (eftersom jag gäspade mig igenom tiden med honom på affischen så minns jag inte detaljerna) om skolan.


Men ärligt talat, vem röstar på Björklund för alla dessa disciplinsypunkter han basunerar ut?


När jag växte upp på 80-talet så sades det att lärarna var en stor grupp av Fp:s väljare. Så kan det väl ändå inte vara idag? Åtminstone hoppas jag innerligt att lärarna är mer vidsynta, toleranta och förstående än att döma någon för att den har keps på huvudet. Och kloka nog att inse att föra in skolk i betyget inte hjälper den som redan har det svårt - utan snarare stjälper.

Bör det inte vara rimligare att man som lärare sätter sig ner med eleven och visar intresse och försöker förstå, att prata med den eleven som halkat snett? Har man inte blivit lärare för att man har ett intresse för barn och ungdomar och vill ge dem så goda förutsättningar som möjligt i livet?


En bekant till mig, som dessutom är anställd på friskola, är helt galen över Björklunds ständiga och okunniga utspel om skolvärlden och nya idéer till regelverk. Den bekanta berättar att någon skämtsamt anmält honom till Björklunds nyhetsbrev. Och nu sitter de där och blir förbannade varje vecka när det kommer eftersom det uteslutande består av DUMHETER.


Den lärare som tycker att Björklund för en sund skolpolitik vill jag definitivt inte ha som lärare för mina barn.


De lärare som tycker att han har rätt bör väl rimligtvis vara FÖRE DETTA lärare som pensionerades för en sisådär 30 år sedan?


Är inte (den på pappret) liberale Björklund den mest konservativa av dem alla? Personligen tycker jag att han är urläskig!


Så nu undrar jag; vem röstar på Fp? Är det fd moderater som inte gillar att de pratar rättvisa (snacka går ju......) i nya Moderaterna? Eller är det KD-anhängare som inte tycker att Hägglund ser tillräckligt sträng ut? Några avdankade centerpartister kan jag inte ens föreställa mig skulle lägga sin röst på Fp. (Jag kan iofs inte föreställa mig att en genuin centerpartist vill lägga sin röst på C så länge Olofsson toppar listan heller..)

Men att Fp har röster är för mig en gåta. En stor gåta som jag förmodligen aldrig får svar på.


Ja, det här med politik är märkligt... Och märkligast av allt är Björklunds delaktighet i den.


Ps. jag låter bli att kommentera hans åsikter om invandrare och annat eftersom jag riskerar att få hjärtinfarkt av frustration. Ds

 
 
Viktoria

Viktoria

12 augusti 2010 20:53

Björklund inger inte mig något förtroende, han är sliskig på något vis. Jag har dock en gammal vän som var väldigt stökig på låg- eller mellanstadiet. Hans pappa följde med några dagar och det var så fruktansvärt pinsamt så han skötte sig exemplariskt efter det och är nu en MYCKET framgångsrik man, med hör och häpna, massor av universitetsstudier bakom sig.

http://vickileh.bloggagratis.se

 
Bea

Bea

13 augusti 2010 06:24

Alla måste ges en chans! Jag tror inte att den bästa formen av chans är disciplinåtgärder och att skriva ner skolk. Smart förälder som tvingade in sig med sonen. Finns väl knappast något mer pinsamt när man är tonråing. Och dessutom känner man ju att föräldern bryr sig - även om man helst då skulle sluppit engagemang. ;)
Men bra lärare måste finnas där särskilt när föräldrarna inte klarar det. Alla kan bli föräldrar (rent teoretiskt i alla fall) men för att bli lärare får du närmare 5-års utbildning samt en anställningsintervju. Därför tycker jag att vi kan ställa krav på våra lärare att använda pedagogik och intresse istället för disciplinåtgärder och dömanden.

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Viktoria

Viktoria

13 augusti 2010 08:54

Skolkgrejjen är ju helt befängd! Jag har läst tre år till gymnasielärare i samhälle och svenska och utbildningen var det inget större fel på. Det är snarare när man kommer ut på skolorna. Med ständiga besparingar, omorganisationer som ger instabilitet och oro på arbetsplatsen. Väldigt många lärare byter arbete inom fem år, särskilt kvinnor pga. utbrändhet. Arg som ett bi blir man, det är ju dessa elever som är vår framtid!

http://vickileh.bloggagratis.se

 
Vikki

Vikki

13 augusti 2010 14:08

3 1/2 tills jag kom på bättre tankar!

http://vickileh.bloggagratis.se

 
Vikki

Vikki

20 augusti 2010 13:17

Ännu mindre nu, jag tror faktiskt att de försöker stjäla röster från SD. Har aldrig någonsin gillat Beatice Ask, detta är det första hon sagt som låter vettigt i mina öron!

http://vickileh.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av aretsmama - 13 juni 2013 19:41


Livet som autistförälder del 20468, typ. Jävla förbannade byråkrati    Eller ”jävla förbannade brist på förståelse”   Att mötas av byråkrati och blanketter är surt. Men att mötas av argumentet "så har många det" när man vänder sig...

Av aretsmama - 8 februari 2013 16:38

Ikväll är det ett år sedan min "en gång svägerska, alltid svägerska", extralillasyster och djupt saknade vän med det bubblande skrattet somnade ifrån jorden och lämnade oss kvar, i förtvivlan. Jag är säker på att jag såg världen mörkna lite den kvä...

Av aretsmama - 9 februari 2012 19:35


      Med förtvivlan i bröstet skriver jag nu att en mamma och en pappa har mist sin älskade dotter. En alldeles för liten gosse med rött hår har inte längre någon mamma kvar. En man har förlorat sin älskade livskamrat efter ett nästan bara p...

Av aretsmama - 1 februari 2012 21:15


Idag har jag gjort något jag inte gjort på minst två år. Jag har varit sorgsen över att Edvin är autistisk. Jag fick mail med filmer och foton av pappa på när mina barn var små. Alltså riktigt små, max två-tre år. Så söta! Och så små. När jag tit...

Av aretsmama - 23 januari 2012 19:45


Min blogg snittar på fem läsare dagligen.     (Och all eloge och tacksamhet till dessa enträgna människor som besöker en blogg som inte bloggas på. Tack till er!)   Men nu.....! Det är helt fantastiskt! För första gången är det inte en egotri...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards