Alla inlägg den 15 oktober 2010

Av aretsmama - 15 oktober 2010 13:26

"Bea, det är hon som har halvblatteungar va?" sa min kompis granne när kompisen berättade att hon skulle hit.

"Nä hon har vanliga barn", svarade min kompis och försökte se oskyldig och oförstående ut.


Mina barn är inga jävla halvblatteungar. Det finns inga varken halv- eller helblatteungar. Det finns BARN.


Blatte är ett så fruktansvärt ord. Ett nedlåtande skällsord om människor som inte behöver solskyddsfaktor 50 när de vistas i solen. Och vem är den här Blatte som uppenbarligen har rätt många barn? Är en mörkblond italienare blatte? Är den adopterade från Korea blatte? Är det inte bättre att benämna människor om hur vi är än efter vår etniska bakgrund.


Mina barn är barn. De är människor. De är inte halvmammor eller halvpappor. De är inte ens halvturkar. De är inte halvsvenskar. De är helsvenskar. De är födda i Sverige och har svenskt medborgarskap. Däremot är deras pappa ursprungligen från Turkiet.


Numera är han omgift med en urtrevlig tyska, bor i Tyskland och blir snart tysk medborgare. Vad blir mina barn då? Halvtyskar med turiskt och svenskt etniskt ursprung? Eller halvsvenskar med tysk pappa från Turkiet? Eller helsvenskar med en pappa bosatt utomlands? Eller helt enkelt bara barn?


Jag blir så jäkla förbannad! Det är så jäkla okunnigt, nedlåtande, obildat och ointelligent att sortera in människor utifrån vilket land de härstammar ifrån.


Mina barn är inte mer eller mindre blatteungar än vad mina brors barn med helsvenska föräldrar är eller vad mina grannar med föräldrar som kommit hit från Libanon. Det finns inga blatteungar. Det finns barn. Glada barn, ledsna barn, arga barn, urgulliga barn, busiga barn, lugna barn, trotsiga barn, lydiga barn, charmiga barn, påfrestande barn.

Det mest spännande är att ALLA BARN PASSAR IN I SAMTLIGA KATEGORIER - oavsett vart i världen de, föräldrarna, eller far- och morföräldrarna bor eller kommer ifrån.


Begrav det löjliga ordet, begrav det patetiska tankesättet och kom istället ihåg att barn är barn. Och just bara barn. Och det har de fullt upp med att vara utan att vi kategoriserar dem ytteligare.


     

Ovido - Quiz & Flashcards