Alla inlägg den 6 juni 2010

Av aretsmama - 6 juni 2010 20:26

Liseberg, lek- och busland, cirkus i stan, arrangerade nationaldagsfirande. Utbudet är stort för en barnfamilj. Hålet i plånboken är också stort efter dessa aktiviteter.


Men ibland är det enkla det bästa.


En kaffetermos, en engångsgrill, festisar och korv. In i bilen med barnen. En kvart, max, i bilen och vi är framme i barnens paradis. Där finns inga karuseller, inga rutschkanor, ingen ponnyridning, inget godisregn och inga clowner. Men där finns något ännu bättre; en hel värld.  


  


Ett junigrönt Sverige med ängar och ekdungar och klättervänliga berg, omkullvälta stammar, ihåliga stubbar, låga broar över diken, blommor i miljoner.


Där finns däremot inga bilar. Inget att akta sig för. Inga förmaningar. Inga "akta dig".


Där finns frihet.

 

Timme efter timme hoppar, springer, klättrar, busar, leker, brottas barnen med varandra. Ständigt skrattande, med ett lyckorus i kroppen.


  


Det behövs inget mer. Det kostar inga inträden, det är inga köer. Men det är lycka.


När vi åkte hem sa min äldste son, med sina nyplockade men ändå slokande smörblommor i handen, till mig:


-Mamma, jag ska minnas denna dagen för evigt.

 

  


Jag är ganska säker på att även jag kommer att minnas denna dagen för evigt. Glädjen att se sina lyckliga barn. Skrattet och de förtjusta ropen. Ögonblick värda att minnas.


Visst är Liseberg fantastiskt. Visst är lek- och buslandet en rolig utflykt när det spöregnar ute. Men en solig sommardag i friheten knockar konkurrensen i första rond.

Frihet!

               

  


Tack Sverige för allemansrätten! Tack Sverige för friheten!

Idag, på din nationaldag, visade du dig från din allra bästa sida för oss. Jag är glad och tacksam att vi får bo här. Jag önskar alla samma lycka och frihet, vart ni än bor. 


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . .

Ovido - Quiz & Flashcards