Alla inlägg den 11 februari 2010

Av aretsmama - 11 februari 2010 16:45

Jag har en dröm. En dröm att göra världen lite enklare och lite rättvisare för barn till ensamföräldrar och för ensamföräldrarna.

Låt oss införa Kommunala barnvakter. Behovs- och inkomstprövade. Fler familjer än någonsin lever utanför känfamiljsnormen. 2010 borde vi ha blivit nytänkande, anpassade efter verkligheten.


Nästan alla föräldrar har svårt att kombinera jobb, familj och intressen. För en ensamförälder är det extra svårt. Jag är fackligt och politiskt aktiv. Har varit det sedan tonåren och vill, så länge jag tycker det är roligt, fortsätta att vara det. 


De föräldrar som är helt ensamstående, dvs som inte har partner el där barnets andra förälder saknas, har svårt att delta i samhällsdebatten och påverka i det demokratiska systemet. Jag ska inte gå så långt så att jag ska kalla det en diskrimineringsfråga. Däremot skulle jag säga att det är en komplicerad fråga.


Det är självklart att det ska finnas tolkar tillgängliga för ej hörande eller för människor som inte behärskar svenskan så att de inte utestängs ur den demokratiska processen. Detsamma borde gälla för ensamstående, fast där skulle personen som anlitas av kommunen inte vara tolk utan en pedagog.


Jag är helt beroende av att mina föräldrar ska ställa upp som barnvakter för att jag ska kunna delta. Mina föräldrar arbetar båda två heltid. En av dem arbetar inom sjukvården där det dessutom ingår helgarbete. Det gör att möjligheten till barnvakt är högst begränsad.

Många har inte ens sina föräldrar eller syskon eller annan tänkbar barnvakt i närheten.



Barn till ensamstående föräldrar har i mycket lägre utsträckning möjlighet att gå på organisereda aktiviter som fotboll, dans, scouter etc. Barnvaktsfrågan är enligt undersöknigen naturligtvis inte enda anledningen till det utan den ekonomiska situationen begränsar ju också möjligheterna. Men nu tänker jag på i första hand på praktiska lösningar.


Mitt förslag till samtliga kommuner är då: kommunal barnpassning. En slags inkomstbaserad barnpassning i kommunal regi för ensamstående föräldrar. En utbildad pedagog som kommer hem den tiden du har lagt in behov av barnvakt för. Torsdagar  kl 17-19 att vara hemma med minstingen så att storebror kan gå på brottning. Planerade nämnd- och fullmäktigemöten: Barnvakten kommer hem mellan 16-20 tex.


För varför ska ensamstående föräldrar vara beroende av social välgörenhet för att kunna delta politiskt eller fackligt? Varför ska en ensamstående inte kunna läsa komvux eller ABF på kvällstid? Eller varför ska barn till ensamstående inte ha samma praktiska möjlighet att idrotta eller sjunga i kör?


Kommunal avlösarbarnvakt kommer att bli den nya grejjen. Upp till kamp!

Ovido - Quiz & Flashcards