Direktlänk till inlägg 10 maj 2010

Blanda inte i mig i "vår" kultur!

Av aretsmama - 10 maj 2010 18:52

Läste ett inlägg av Xecute idag där hon pratade kvinnoförtryck och föråldrade och förvanskade traditioner.

Genast kom "Anonym" (naturligtvis) in och kommenterade det hela med "kommer ni hit så ät vår mat blablabla". 

Så nu sitter jag här och funderar över köksbordsrasismen. Den farligaste av dem alla. Och hur lätt det är att prata "vi och dom", vår kultur kontra "deras" kultur.


Men vad är kultur? Och vems är kulturen?


Till exempel: att förskjuta släkten för att en kvinna blir gravid utanför äktenskapet. Vilken kultur är det?

Är det vår kultur?

Nej, jag tycker inte det.

Ändå hade jag när jag arbetade i äldreomsorgen ett par vårdtagare som vägrade träffa sin barnbarn resp barnbarnsbarn för att de hade vad den ena kallade bastarder och den andra för horungar. De var etniska svenskar. En från norra bohuslän en från skaraborg.

Men inte fan är det MIN kultur!


Lika lite som att det är min kultur att det invandrade parets dotter förskjuts för att hon träffar en svensk pojkvän.

Är det "deras" kultur?

Inte fan är det det!

Det är precis som med de etniskt svenska åldringarna en mycket liten klick som anammar denna kultur. Mest av skam och rädsla inför andras åsikter, med andra ord; alltså av feghet.


Kommer "de" hit får de fan äta vår mat!

Vad är vår mat?

Jag ingår inte i sill och nubbe-kulturen. Jag vägrar äta det. Jag vill ha tillagad fisk.

Dessutom tycker jag att rent brännvin är vidrigt. Surströmming ger mig bokstavligt talat kräksattacker bara vid lukten. Jag skulle aldrig få för mig att smaka på rutten fisk.


Ingen människa har en åsikt om det! Åtminstone blir det inga debatter på nätet om det. Och inga partier bildas pga detta. Varför ska jag då tvinga en hindu att äta nöt. Eller en muslim eller jude att äta fläsk? De kräks också vid tanken.


Hederstänkandet har vi bestämt att det tillhör muslimer, främst i mellanöstern och i afrika.

Hallååååå?

Gott folk, säkert kan er mormor eller mormorsmor vittna om hur de fick skära sig i slidan för att garantera blod på bröllopsnatten. I USA bildas fler och fler kristna grupper "säg nej till sex före äktenskapet". Etniskt svenska pappor (främst) ser i alldeles för stor utsträckning sina döttrar som något de behöver beskydda och vill inte överhuvudtaget tänka på dem som sexuella varelser, medan sönerna får dra i snoppen överallt utan att ett ögonbryn höjs.


Det här vill inte jag ha som min kultur. Den här kulturen tar jag bestämt avstånd ifrån hur jävla svensk eller västvärldstillhörande den än må vara.


För några år sedan uppmärksammades det i hela världen hur en kvinna i  Nigeria stenades till döds pga att hon som frånskild kvinna hade ett förhållande.


För några månader sen i Sverige förföljdes, förtalades och trakasserades en flicka för att hon blivit våldtagen av "fel" person så till den grad att hon fick fly till annan ort.


Detta är ingen kultur jag på något sätt vill bli förknippad med - vare sig den finns i Nigeria eller utanför Örnsköldsvik!


De får väl lära sig språket när de kommer hit!

De ska inte isolera sig utan måste ju lära sig vår kultur!


Ja självklart ska alla GES och TA EMOT möjligheten att lära sig språket i sitt nya land! 

Självklart är segregration, oavsett slag, ett misslyckande.

Men återigen, vilken kultur ska "dom" lära sig?


Min kompis, som under större delen av sin uppväxt, bodde i arabländer pratar usel arabiska. Hon gick i svensk- eller engelskskolor och firade midsommar. De umgicks med de andra svenskarna i svenskbyarna.


På sextiotalet när vi behövde arbetskraftsinvandring fick de "hämtade" ofta bo i tilldelade bostadsområden. Kvinnor (ÄVEN de svenska) var nästan uteslutande hemmafruar då. Hur skulle de kvinnorna lära sig svenska? Placerade med sina landsmän och utan kontakter i svenska arbetslivet?


Hur komplicerat är det inte för analfabeten som flytt från sitt hemland som inte kan skriva eller läsa sitt hemspråk att lära sig att skriva, läsa och förstå ett nytt språk?


Fortfarande är kvinnor med somaliskt ursprung de som har de allra allra tuffast att komma in på svensk arbetsmarknad. Att träna SFI-fraser på konsum ger inte ett så nyanserat språk.


Är kanske "vi" i "vår kultur" rentav en bidragande orsak till problematiken?


Det är lätt att raljera. Det är mycket mer ansträngade att tänka i nyanser.


Vi ska passa oss väldigt noga när vi kräver att "dom" ska anpassa sig efter "oss".  Vem  är "dom"? Att bunta ihop eritrianer, saudiaraber, greker, chilenare, indier, koreaner, finnar och libaneser är så ointelligent att det är svårt att bemöta.


Och för mig finns inget tydligt "oss".


Jag vill inte bli förknippad med de människor som kallade den våldtagna flickan för hora.

Jag vill inte tvingas äta saker jag tycker är äckliga.

Jag vill inte bli tilldelad en kultur jag inte kan stå för.

Så blanda inte in mig i skiten!

 
 
Xecute

Xecute

10 maj 2010 20:53

jag RYSER!!! Precis, PRECIS sådär hade jag egentligen velat skriva!!! Skriver under precis varenda ord!!!! Och tar mig friheten att slänga upp detta på min blogg också... :-)

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

10 maj 2010 21:05

TACK! Skithäftigt! Men varför det??? Du skriver ju redan helt fantastiskt. Vi har helt olika stilar och du tar ut svängarna mkt mer medan jag "fegar" inom det politiska korrekta. Men det är ju skitbra att vi skriver olika. Dessutom var det du som inspirerade mig till detta!

Klubben För Inbördes Beundran förklarar här med vårens första möte öppnat!

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

10 maj 2010 21:30

haha, ja vi skriver stilmässigt helt olika, jag menade innehållet! Och du fegar inte. Men alltså, jag hade tänkt försöka med en fortsättning sedan om integration, löst baserat på att svenskar i Spanien inte integrerar sig. Och du skrev det så sjuuuuuuuukt bra!!!! När jag läste det så var det ju precis så som jag tycker och tänker! Så menade jag alltså. Ska jag förresten vara sekreterare på det här mötet? Eller suppleant? :-))

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

10 maj 2010 21:33

Du är väl kvar som kassör. Kristin är väl sekreterare i styrelsen. Än så länge har vi ju inga ledamöter. Jo förresten, Bimpa. Men suppleanger har vi inte fått ihop några ännu. Kanske genom din blogg, den är ju välbesökt - även av KLOKA människor inte bara det anonyma puckot.

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Helena

11 maj 2010 11:40

En klok man sa en gång till mig det viktigaste att tänka på i integrationen är att "du och jag kan aldrig bli dom" .. så om vi bara ser till att vi jobbar mot ett samhälle där vi vågar möta varandra och vågar se andra som vänner vi ännu inte lärt känna så kommer vi bli du och jag med varandra... Damerna på ålderdomshemmet kan vi kanske inte ändra men vi som inte delar deras åsikt måste vara dom som hörs mest ...
jag önskar så att mina barn ska skratta lite generat åt all dumhet som händer i dag precis som jag skrattar generat när min farmor trodde att om hon bara pratar lite högre med pappas förra fru som är svart och kommer från USA då kommer hon förstå ( hon kunde inte svenska ...) För jag har ju en annan kunskap och jag hoppas mina barn kommer ha mycket mer kunskap och större hjärta än vad vi har idag ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av aretsmama - 13 juni 2013 19:41


Livet som autistförälder del 20468, typ. Jävla förbannade byråkrati    Eller ”jävla förbannade brist på förståelse”   Att mötas av byråkrati och blanketter är surt. Men att mötas av argumentet "så har många det" när man vänder sig...

Av aretsmama - 8 februari 2013 16:38

Ikväll är det ett år sedan min "en gång svägerska, alltid svägerska", extralillasyster och djupt saknade vän med det bubblande skrattet somnade ifrån jorden och lämnade oss kvar, i förtvivlan. Jag är säker på att jag såg världen mörkna lite den kvä...

Av aretsmama - 9 februari 2012 19:35


      Med förtvivlan i bröstet skriver jag nu att en mamma och en pappa har mist sin älskade dotter. En alldeles för liten gosse med rött hår har inte längre någon mamma kvar. En man har förlorat sin älskade livskamrat efter ett nästan bara p...

Av aretsmama - 1 februari 2012 21:15


Idag har jag gjort något jag inte gjort på minst två år. Jag har varit sorgsen över att Edvin är autistisk. Jag fick mail med filmer och foton av pappa på när mina barn var små. Alltså riktigt små, max två-tre år. Så söta! Och så små. När jag tit...

Av aretsmama - 23 januari 2012 19:45


Min blogg snittar på fem läsare dagligen.     (Och all eloge och tacksamhet till dessa enträgna människor som besöker en blogg som inte bloggas på. Tack till er!)   Men nu.....! Det är helt fantastiskt! För första gången är det inte en egotri...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards